Fooi

Laatst solliciteerde ik naar de functie van vestigingsmanager van Maltha studiecoaching. Aangezien het basisonderwijs en het voorgezet onderwijs (en daar zijn de meningen erg over verdeeld) allerlei steken laten vallen in het proces van kennisoverdracht, nemen commerciële huiswerkbegeleidings- en bijlesinstituten zoals Maltha hun kans waar op deze groeimarkt. Er valt veel geld te verdienen aan ouders die bijvoorbeeld hun hoogbegaafde kinderen graag naar het gymnasium zien gaan en er alles voor over hebben om ze daarvoor klaar te stomen, ook al is hun Jantje een typisch havo kind. Maargoed, het is werkgelegenheid, nietwaar. Ik heb al vaker vacatures van Maltha voorbij zien komen. Zij roepen dan onderwijskundigen en pedagogen op om bij hun te komen werken als bijlesgever. Ja, ambitie hebben ze wel en ze gaan écht voor kwaliteit!
Enfin, ik dacht why not, vestigingsmanager voor deze commerciële partij, het is ook voor een goed doel. Het uitdagende takenpakket van deze functie bestaat volgens de vacaturetekst uit het leiden en uitbreiden van het instituut en aansturen van het team, relatiebeheer, promotie, intakegesprekken met ouders, contact met scholen, begeleiden en monitoren van de voortgang van de leerlingen en daarin knelpunten signaleren en tenslotte de kids studievaardigheden aanleren. Een rijkgeschakeerde variatie aan werkzaamheden! Ook werd vermeld dat degene die daarvoor gekwalificeerd is wat hun betreft een afgeronde hbo/WO opleiding pedagogiek, onderwijskunde of psychologie heeft. Als master of Education heb ik de juiste papieren dus hup! daar ging mijn sollicitatie met motivatie.
Een paar dagen later krijg ik bericht of ik een vragenlijst wil invullen, zodat ze een beter beeld krijgen van de sollicitant. Prima.
In het toegestuurde document wordt vermeld wat het salaris van de vestigingsmanager bedraagt: wel 11.50 bruto per uur!
Op de vraag wat mijn beeld is van de vacature vul ik in:
Veeleisende taak, met flinke verantwoordelijkheid. Zeer diverse werkzaamheden, uitdagend ook wel. De functieomschrijving strookt echter m.i. niet met de salariëring, die ik nu pas te zien krijg.
Wat ik er maar niet bij schreef maar wel bij dacht:
Kom zeg, voor een dubbeltje op de eerste rang met een fooi als salaris, mooi niet!

Ik vraag me af welke hoogopgeleide zich uiteindelijk laat strikken voor deze ‘goedbetaalde’ baan als vestigingsmanager. Na een week kreeg ik bericht dat ik niet verder in de procedure zou worden meegenomen, omdat ik niet in het profiel pas. Nadat ik mijn teleurstelling had weggeslikt schonk ik mezelf maar een glaasje wijn in.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Flyerwoman