Wat denk je zelf?

Ik schijf vele serieuze sollicitatiebrieven voor serieuze banen, werk dat bij mij past en wat ik graag kan en wil doen. Betekenisvol werk. Helaas moet ik als langdurig werkloze ook mijn tijd verdoen met solliciteren naar functies op basisniveau zoals frietbakker, vulploegmedewerker en medewerker postkamer; de al eerder beschreven ‘kansberoepen’. Sterker nog: ik kan 9x per maand solliciteren naar serieus werk maar als aan die ene sollicitatie naar zo’n functie op basisniveau iets ontbreekt, dan zijn de rapen gaar en heb ik volgens Vinna niet voldaan aan mijn sollicitatieverplichting.
Ik schik mij in mijn lot want ik wil geen gezeur, hoge bloeddruk en slapeloze nachten. Dus schrijf ik een sollicitatiebrief waarin ik mij met geveinsd enthousiasme voor de functie aanprijs. De toon van dat geveinsd enthousiasme is soms weleens licht ironisch. Het schrijven moet wel leuk blijven vind ik. En het lezen ook trouwens. Inholland denkt daar anders over en schrijft dan:
‘Hierbij sturen we je de terugkoppeling van de sollicitatiecheck. In de beoordeelde periode valt ons op dat een aantal sollicitaties op een bijzondere wijze zijn ingestoken.
Als voorbeeld: Bij de sollicitatie naar postkamermedewerker bij Canon staat onder andere dat je het als sociaal experiment persoonlijk boeiend lijkt om eens te werken op een ander niveau dan je gewend bent en dat deze baan je de mogelijkheid biedt om invulling te geven aan een nieuwe professionele rol in je leven: die van postkamer oma. 
Dat komt niet over alsof je serieus geïnteresseerd bent om daar aan het werk te gaan.’

Als dit mondeling aan mijn overgebracht zou worden, zou ik na de laatste uitspraak eerst een stilte laten vallen, ondertussen mijn Inholland casemanager diep in de ogen kijkend. 
Dan zou ik zeggen ‘Wat denk je zelf?’

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Breed solliciteren