Uitverkoop

Mijn tweede coach gaf mij de ‘tip’ om in mijn sollicitatiebrieven te vermelden dat het door de overheid voor potentiële werkgevers financieel aantrekkelijk is gemaakt om mij, als 56 plusser (in werkelijkheid 61+) in dienst te nemen. De belangrijkste ‘stimuleringsmaatregel’ is de zogenaamde mobiliteitsbonus, waarbij een werkgever maximaal 3 jaar een bonus krijgt van 7000 euro per jaar als er een werkloze 56 plusser in dienst wordt genomen. Verder zijn er werkgeversvoordelen op het gebied van premiekorting (minder premie voor WIA en WW) en de no-risk polis, waarbij als de werknemer ziek wordt, het financieel risico bij het UWV komt te liggen, en niet bij de werkgever.  Want ja, de hardnekkige misvatting is dat 56+ers zo vaak ziek zijn.
Aangezien ik liever concurreer op kwaliteit dan op prijs heb ik de tip niet opgevolgd. Het is waarschijnlijk goed bedoeld vanuit overheidswege, maar het heeft ook iets van verdringing op de arbeidsmarkt. Ik heb er 36 werkzame jaren opzitten. Dat hadden er best meer kunnen worden, maar helaas heeft Inholland dat voorkomen en lukt het me vooralsnog niet om opnieuw aan de bak te komen. Ook anderen gun ik van harte hun kans om zo’n lang arbeidsverleden op te bouwen, dus ik huil niet als ik weer wordt afgewezen. Er is zat betekenisvol werk dat ik doe (mede mogelijk gemaakt door mijn ex-werkgever), alleen wordt het niet betaald. 

Het voelt ook gewoon niet goed om mezelf als een koopje aan te prijzen. Ik heb aantoonbare kwaliteiten, dus ik wil om die reden gewaardeerd worden, niet vanuit de uitverkoopgedachte. Gelukkig heeft Vinna nog geen manier gevonden om mij te verplichten om mezelf met een Nu Extra Voordelig sticker aan te prijzen in mijn sollicitaties!

bronnen:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Breed solliciteren